"Muzungu" - Reisverslag uit Arusha, Tanzania van Elise Westerlaak - WaarBenJij.nu "Muzungu" - Reisverslag uit Arusha, Tanzania van Elise Westerlaak - WaarBenJij.nu

"Muzungu"

Door: Elise

Blijf op de hoogte en volg Elise

06 Maart 2016 | Tanzania, Arusha

Habari iedereen,

Afgelopen donderdag (03/03/2016) ben ik dan eindelijk aan mijn droom begonnen; op naar het mooie Afrika. Ik mag 11 weken lang in Arusha wonen om stage te lopen in het Tengeru Hospital District. Hier mag ik met de District Director meelopen, hij is de directeur van 37 health care facilities in deze omgeving. Met hem mag ik aan zijn korte - en lange termijn plannen werken. Wat een eer! Morgen ga ik deze directeur, en tevens dokter, voor het eerst ontmoeten.

Dit weekend heb ik de tijd gehad om mijzelf een beetje te settelen en te laten wennen aan een hele andere cultuur dan ik in Nederland gewend ben. Na een goed afscheid op Schiphol, heb ik er 9 uur over gedaan om aan te komen op Kilimanjaro Airport. De vliegreis was prima, KLM is een goede maatschappij, helaas zat ik wel naast een wat dikke dame waardoor ik mijn linker arm amper kon bewegen haha. Toen ik om 10 uur 's avonds lokale tijd uit het vliegtuig stapte was het nog ongeveer 25 graden. Op het vliegveld zelf moest ik mijn toeristen visum en werkvisum aanvragen, en terwijl ik van het ene kantoor naar het andere kantoor werd gestuurd, viel de stroom al 3 keer uit en zaten we in het donker. Na een paar seconden deed de stroom het weer en hadden we weer licht. Buiten werd ik opgewacht door Marjolein en Joep, de 2 begeleiders van Do4Africa, het stagebemiddelingsbureau waarmee ik hier zit. Zij brachten mij met de auto naar het appartement waar ik de komende weken zal verblijven.

Het appartement is heel klein, maar alles zit er in wat ik nodig heb. Een klein keukentje, een badkamertje waarbij de douche boven de wc hangt en een slaapkamer met bed, kast en tafeltje. Ook heb ik een tv, al is deze nog nooit aan geweest haha. Op het complex zelf is het nu erg rustig, ik denk dat er naast mij nog 2 andere gasten zijn. Over 2 weken komen er een paar Nlse studenten om mij heen wonen. Dan zal het wat gezelliger zijn om hier te wonen, want nu vind ik een beetje saai.

Afgelopen vrijdag heb ik ‘s ochtends een briefing gehad met Marjolein. Een soort introductieochtend dus. We hebben ergens wat gedronken in de stad, waar ik alle informatie kreeg, en daarna een beetje rondgereden om de eerste indrukken van de stad te krijgen. Ik kwam immers in het donker aan, dus had nog totaal geen idee van de omgeving. We hebben geld gepind en wat boodschapjes gedaan. Daarna werd ik weer terug gebracht naar mijn appartement.

Die middag heb ik een meisje leren kennen die ook stage loopt in het ziekenhuis waar ik ook stage ga lopen. Zij zit in het guesthouse hier 100 meter vandaan. Die heeft ze me ook laten zien, daar zitten nog meer jongeren die ik allemaal heb leren kennen. Na een paar uur ben ik weer terug gegaan naar mijn appartement om op het complex in het restaurant wat te eten. Na het eten ben ik vrij snel gaan slapen omdat ik nog moe was van de lange reis.

Gisteren had ik een stadstour met een local gids. Hij heeft me heel de stad te voet laten zien, we waren 4 uur bezig. Ik heb onder andere het centrum gezien, paar markten waar ik bananen en mango gekocht heb (erg lekker!) en we hebben in een Dallah Dallah gezeten, dat is het openbaar vervoer hier. Busjes waar 15 personen in kunnen maar hier proppen ze je makkelijk met 30 er in. Arusha is niet een hele arme stad, althans het centrum niet, naar mijn idee. Er zijn hier 3 asfaltwegen, de rest is allemaal zand en stenen door elkaar. Langs de wegen staan wel vaak winkels van golfplaten of kraampjes. De mensen zijn een beetje opdringerig maar vriendelijk, ze roepen heel de tijd ‘muzungu’, wat ‘blanke’ betekent. Ik was wel blij dat ik met de local tourguide was, want dan wordt je minder lastig gevallen. De buitenwijken van Arusha zijn wel heel arm heb ik gehoord, ook de wijk waar het ziekenhuis staat, schijnt niet de beste wijk te zijn.

Gisterenavond heb ik bij de andere Nederlandse vrijwilligers/studenten gegeten in het guesthouse. We kregen rijst met bonen, spinazie en vis. De vis heb ik niet gegeten want ik had die ochtend gezien hoe die worden klaargemaakt hier. Niemand had overigens van de vis gegeten. Na het eten zijn we nog met een paar een drankje gaan doen bij een local bar. Daar waren verschillende mensen, locals maar ook een aantal ‘muzungu’s’.

Vandaag wilde ik veel aan school doen maar de stroom lag er heel de dag uit, in plaats daarvan heb ik mijzelf de rust gegund en heb ik wat gelezen.
Morgen begint dan mijn eerste stagedag in het ziekenhuis. Ik ben erg benieuwd, ik heb verschillende heftige verhalen gehoord over bijvoorbeeld de hygiëne, omgang tussen doctoren en patiënten maar ook de omgang binnen families zelf schijnt anders te zijn dan in Nederland. Aan de andere kant is het wel heel gaaf om in een hele andere organisatiestructuur dan ik gewend ben te mogen kijken. Ik hoop dat ik veel van mijn stagebegeleider kan leren, en ik hoop ook dat ik mijn steentje kan bijdragen aan zijn plannen voor het ziekenhuis.

Ik hoop dat ik jullie zo een beetje een eerste indruk heb gegeven van mijn aankomende avontuur. De volgende keer zal ik meer foto’s plaatsen, nu durfde ik nog niet met camera over straat.

Bijgaand mijn appartementje, het binnenpleintje waar mijn appartement aan zit en de tuin van het appartementencomplex.

Habari za jioni, goedenavond!